logo logo

STREETART ZOEKTOCHT GENT

TECHNIEKEN

- Viltstiften

Deze lenen zich voor kleine oppervlakken of fijne lijnen

- Spuitbussen

Dit wordt veel meer gebruikt, gaat veel vlugger, men kan grote oppervlakken snel dekken. Mits voldoende ervaring zijn er ook wel fijnere lijnen mee te trekken. Door snel te spuiten of door meerdere lagen kan je ook wel toonverschillen verkrijgen. Door naar de randen uit te vloeien kan je ook dégradé bekomen en kleuren in elkaar laten overvloeien

Ben je een illegale spuiter dan vergeet je best alle regeltjes in verband met werken met spuitbus, op een paar na: spuitbus vooraf goed schudden en na gebruik spuitbus onderste boven houden en doorspuiten zodat de verf uit de spuitkop weg is. Zoniet zal je een volgende keer met een bijna volle bus zitten maar komt er niets meer door de spuitmond. Werken in meerdere dunne lagen mag je ook vergeten, een afdruiper meer of minder is jouw zorg niet
De kans dat jouw "werk" toch zal verwijderd worden is groot, dus lang zal het er niet staan (in Gent is een speciale ploeg om graffiti te verwijderen)

Is het een legaal werk, dan heb je wat meer tijd en kan je het oppervlak enigszins behandelen zoals loszittende verf verwijderen, een beetje stofvrij maken (eventueel met waterslang of hogedrukreiniger) en eventueel een (egaal) lichte basiskleur aanbrengen met muurverf (geen glans)
Veel meer hoeft het niet te zijn, het is geen carosserie dat je moet spuiten!
De afstand van 30cm tot het oppervlak moet je niet te letterlijk nemen, dichter of verder zal het spoor fijner of breder maken
Beginnen spuiten van naast het oppervlak en eindigen naast het oppervlak is eveneens niet van tel

Wil je echt een prachtig, egaal, glanzend oppervlak (zoals reeds gezegd: carosseriewerk) dan moet je alle regeltjes wel goed volgen:
- oppervlak schuren (eerst grove korrel, bijv 80, geleidelijk fijnere korrel (120, 200, 400, waterschuurpapier)
- na elke schuurbeurt het stof verwijderen met een vochtig doek
- plamuren
- opnieuw schuren
- zorg voor voldoende verluchting en behoorlijk licht
- drie dunne lagen primer spuiten, beginnen spuiten naast het object en eindigen naast het object (bij indrukken spuitkop komt er plots veel verf vrij zonder dat je al in beweging bent waardoor de verf kan druipen)
- spuitknop helemaal indrukken (bij indrukken en snel weer loslaten en opnieuw indrukken ontstaan spetters)
- voor het spuiten goed schudden, na spuiten spuitbus omdraaien en doorspuiten
- laat elke laag voldoende drogen (tijd staat meestal vermeld op de spuitbus)
- tussen elke laag even zacht en fijn schuren, je ziet nu beter de mogelijke oneffenheden zodat je eventueel nog wat kunt plamuren
- na laatste laag primer opnieuw goed schuren (fijn)
- stof verwijderen
- vetvrij maken met ammoniak
- drie dunne lagen van de definitieve kleur spuiten (zoals bij de primer)
- spuit niet tot de bus bijna volledig leeg is, op het einde kunnen spetters jouw werk volledig vergallen!
- beste omstandigheden: kamertemperatuur, geen grote luchtvochtigheid, windvrij
- gebruik een neus- en mondmasker en fijne plastic handschoenen

Je begrijpt dat dit helemaal volgen vrij zinloos is bij graffiti of streetart projecten!
Ik zie de illegale spuiter al zitten wachten op kamertemperatuur, de muur stof- en vetvrij maken, plamuren, schuren, primeren... Tegen dat de muur een beetje "geprepareerd" is is hij al lang bij het nekvel gegrepen en kan hij zijn gas-boete betalen!

- Stencil (Ned: sjabloon)

Om eenzelfde afbeelding vlug te reproduceren wordt vaak gebruik gemaakt van een sjabloon of meerdere sjablonen die een geheel vormen

sjablonen van Banksy

Een voordeel is ook dat het sjabloon gemakkelijk kan gespiegeld worden en gecombineerd worden (zoals hier: rattenhol met 2 ratten)

Viltstift en spuitbus worden gebruikt om snel een tag (="handtekening") of throw-up (= uitgewerkte "handtekening") te zetten. In het voorbeeld een vrij gespoten handtekening en een handtekening met sjabloon van Banksy, daaronder een voorbeeld van een throw-up

voorbeeld tag en throw-up

- Sticker of poster

Dit gaat nog veel vlugger, de afbeelding wordt vooraf gemaakt (print, zeefdruk, offsetdruk...) op zelfklevend papier, vooral voor kleine formaten die dan vaak geplakt worden op straatmeubilair (telefoonkasten, elektriciteitskasten, verkeersborden...)
De grote exemplaren (meerdere vierkante meter) worden vooraf in het atelier geschilderd op een vrij dun papier en met behangerslijm op de drager (muur) aangebracht (zoals affiches)

We zien ook een duidelijk verschil tussen legale streetart en het illegale graffiti. Het illegale werk moet vlug gebeuren (dus stickers en sjablonen zijn daarvoor zeer bruikbaar), ook het plakken gaat behoorlijk snel. Maar vermits dit over tamelijk grote oppervlakken gaat en vaak ook hoog op muren wordt aangebracht zit daar wel behoorlijk wat klauterwerk bij en het sleuren met een ladder
Het legale werk heeft deze problematiek niet, er kan overdag gewerkt worden, men moet niet contstant op zijn hoede zijn voor flikken of anderen die je aan het werk zien en je kunnen aangeven. Ze maken voor grote werken ook gebruik van een hoogtewerker, dat ook al een stuk makkelijker is dan een lange ladder. Het huren van zo'n ding is wel behoorlijk prijzig en dus zal men er proberen voor zorgen dat het werk toch op enkele dagen klaar is (voorbeeld: in de Jan van Stopenberghestraat werd het werk "The monuments man" in 80 uur afgewerkt)

Van 2D naar 3D


2D naar 3D

In feite is dit niets anders dan een omgekeerd éénpuntsperspectief
Of het is een scheve projectie

projectie

Boven een rechte projectie, het voorwerp en projectievlak lopen parallel, de projectie is gelijkvormig (zelfde vorm, maar groter)
Onderaan een scheve projectie, voorwerp en projectievlak zijn niet evenwijdig aan elkaar, de projectie is een vervorming

Maak een ontwerpschets op een blad papier (A4-formaat bv.)
Stel een statief met camera op in het punt S (standpunt), dat is de plaats vanwaar de vervorming het best tot zijn recht komt als toeschouwers het werk bekijken
De streetart kunstenaar zal gebruik maken van een fijn touw dat vastgemaakt wordt op de grond loodrecht onder het oogpunt = het punt S
Dit touw wordt "ingesmeerd" met krijt en strak gespannen tussen S en bijvoorbeeld punt P
Het touw lichtjes optillen en laten schieten, het krijt laat een spoor achter op de grond
Op deze wijze worden alle verticale lijnen van het ontwerp op de grond geplaatst zoals de lijn PQ
Men zou nu ook het touw kunnen vastmaken op de plaats van de camera en het touw even spannen tussen camera en het punt R' en Q' van het ontwerp en doortrekken tot het touw de grond raakt, dit geeft de punten R en Q en P (door P')(de ervaren kunstenaar zal deze punten op het gevoel plaatsen)
Vermits PU evenwijzig is aan RQ hoeft het punt U niet bepaald te worden op die manier
Waar we bij het tekenen van perspectief als regel steeds stellen dat verticalen verticaal blijven, kunnen we hier stellen dat horizontalen horizontaal blijven
Op deze manier is het oorspronkelijke vierkant van het ontwerp nu "in 3D" op de grond getekend
Kijkt de toeschouwer vanaf het camerastandpunt dan zal hij een vierkant zien

Het maken van "3D-straatkunst" door Leon Keer (Nl)

zie afbeeldingen op 2D naar 3D

Urban intervention


Dit kan alle kanten uit. "Urban intervention" betekent: stedelijke ingreep. Dus alle voorgaande graffiti en streetart is sowieso al een ingreep in stad of gemeente (ook op het platteland kan dit wel, bijvoorbeeld op verkeersborden en elektriciteitskasten, maar is niet zo interessant gezien er weinig publiek op zo'n plaatsen komt)

Het gebruik van stickers is een makkelijke ingreep
We spreken vooral van urban intervention wanneer de kunstenaar werkelijk in 3D gaat werken, geen illusie van 3D

zie voorbeelden bij urban intervention