De bovenste afbeelding is een deel uit het middenpaneel van het onderste register (het Lam)
Daaronder een uitvergroting van de gebouwen zoals het geschilderd is op het paneel
Merkwaardig is wel dat dit een spiegelbeeld is van de reële situatie (afbeelding er onder)
Enkel de Sint Janskerk staat niet in spiegelbeeld
(werd er gebruik gemaakt van een camera obscura?)
Van links naar rechts:
-
- Kuipgat: twee stoere ronde torens met centraal een sluisgebouw voorzien van een trapgevel - zoals het huidige Rabot)
- huizen Nederkouter
- huizen Onderbergen
- toren Sint Michielskerk
- het massief van het Gravensteen (met donjon, vierkante toren van het ingangsgebouw)
- de Ketelpoort (met de typische bekroning die dit gebouw haar naam gaf)
- toren Sint Niklaaskerk
- toren Sint Jacobskerk
- Belfort
- Achtersikkel
- Sint Janskerk (later Sint Baafskathedraal)
- vestingtoren + muur
- Wolleweverskapel
- de Walpoort (zoals zij er begin 15de eeuw moet hebben uitgezien)
- Vijdsteen?
- Geraard de Duivelsteen
- vestingtoren
Al deze bouwwerken waren destijds zeker van op het hoogste punt van de Blandinusberg zichtbaar
Op de afbeelding onder de kaart zie je een andere toren, niet in Gent te situeren, maar in Utrecht, de Dom van Utrecht zoals geschilderd op het paneel en een foto van de dom
Merk ook hier op dat de toren gezien wordt van op grote hoogte, de voorlaatste verdieping van de toren is bijna een horizontale lijn = dus bijna op de ooglijn
Maar het zou ook de (oude) toren kunnen zijn van de OLV-kerk van Sint Pieters. De Sint Jans parochie, waartoe Vijd behoorde en de Sint Pieters parochie waren nu eenmaal niet de beste vrienden van elkaar (de twee abdijen, Sint Pietersabdij en Sint Baafsabdij) die Gent beheersten
Is het daarom dat Van Eyck niet de bijhorende abdij geschilderd heeft en ze netjes verstopt achter een zeer hoog "bos"?
Een bos dat eigenaardig links wordt "afgezoomd" met een palmboom, nu niet direct een boomsoort uit onze gewesten!
Op de voorlaatste afbeelding onderaan zie je een detail (net boven de hoofden van de groep links van het lam en naast voornoemde palmboom) een bouwwerk. Zekerheid is er niet, maar het zou het landgoed kunnen zijn van Vijd te Ledeberg, waarvan hij de heer was, eigenlijk de leenman (maar die noemt men ook heer) van de leenheer (die eigenaar is) en die leenheer was... de Sint Pietersabdij!
Verder zijn er nog vele gebouwen die tot op heden niet kunnen gelinkt worden aan bestaande gebouwen, ofwel zijn die verdwenen en zijn er nergens afbeeldingen (schilderijen, etsen, gravures...) van te vinden of zijn het gefantaseerde bouwwerken zoals de toren rechts op het werk dat veel gelijkenissen vertoont met de "Utrechtse Domtoren"
Het laatste detail toont duidelijk de sferische perspectief die werd toegepast
Zie volledig artikel van Guido Deseijn
Zie onderzoek van David Hockney op de website van digischool.nl over het gebruik van bolle spiegels en camera obscura bij oude meesters
Begin restauratie
Begin Lam Gods, paneel per paneel
Begin Rechtvaaardige Rechters
Terug naar eerste pagina